petak, 8. svibnja 2015.

Ne čini širk Allahu ni u čemu pa makar ubijen ili spaljen bio

Zato jer je širk grijeh koji Allah neće oprostiti onome ko umre na njemu, i on je od najvećih grijeha sa kojim se griješi prema Allahu na Zemlji, a onaj ko ga učini vječno će biti u vatri džehennemskoj i nikada neće iz nje izaći.

Kaže naš Gospodar, subhanehu ve te'ala:

„Allah neće oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim, a oprostiće manje grijehove od toga kome On hoće. A onaj ko drugog smatra Allahu ravnim čini, izmišljajući laž, grijeh veliki.“ (Prijevod značenja En-Nisā', 49)

„Ko drugog Allahu smatra ravnim, Allah će mu ulazak u Džennet zabraniti i boravište njegovo će Džehennem biti; a nevjernicima neće niko pomoći.“ (Prijevod značenja El-Mā'ide, 72)

„Oni koji ne vjeruju između sljedbenika Knjige i mnogobošci biće, sigurno, u vatri džehennemskoj, u njoj će vječno ostati; oni su najgora stvorenja.“ (Prijevod značenja El-Bejjine, 6)

Definicija širka: To je vjerovanje da Allah ima sudruga u Svome biću, ili u Njegovim svojstvima, ili u Njegovom uluhijjetu, ili u Njegovom ibadetu, ili u Njegovoj vlasti i zbog toga je širk potpuna suprotnost tevhidu, kao što je kufr suprotan imanu.

Vrste širka

Prva vrsta širka: Veliki širk

To je da uzmeš nekog pored Allaha da ga obožavaš kao što se Allah obožava, i on izvodi iz islama, poništava sva djela, a njegov počinioc ako umre na njemu biva vječni stanovnik vatre džehennemske, neće im se presuditi pa da umru, niti će im patnja umanjena biti.

Vrste velikog širka:

Veliki širk ima četiri vrste:

    1. Širk u dovi

Zato jer je dova od najvećih vrsta ibadeta, štoviše ona je srž ibadeta. Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Dova je čitav ibadet,“ i onda je proučio ajet: „Gospodar vaš je rekao: 'Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati! Oni koji iz oholosti neće da Mi se klanjaju – ući će, sigurno, u Džehennem poniženi.'“ (Prijevod značenja El-Mu'min, 60)[1]

Nakon što je potvrđeno da je dova ibadet, onda je upućivanje dove nekom drugom mimo Allahu širk. Ko bude dovio poslaniku, meleku, evliji, kaburu, kamenu ili nečemu drugom od stvorenja, takav je mušrik, kafir.

Kao što kaže Allah:

„A onaj koji se, pored Allaha, moli drugom bogu, bez ikakva dokaza o njemu, pred Gospodarom svojim će račun polagati, i nevjernici ono što žele neće postići.“ (Prijevod značenja El-Mu'minūn, 117)

Od dokaza da je dova ibadet i da je upućivanje dove nekom drugom mimo Allahu širk:
Riječi Allaha:

„Kad se u lađe ukrcaju, iskreno se mole Allahu, a kad ih On do kopna dovede, odjednom druge Njemu ravnim smatraju.“ (Prijevod značenja El-'Ankebūt, 65)

Obavijestio je o ovim mušricima da čine širk Allahu kada im je dobro, a samo se Njemu iskreno okreću kada ih zadesi nedaća i poteškoća. Šta je tek onda sa onim koji čini širk Allahu i kada mu je dobro i kada mu je teško?!

    2. Širk u nijjetu, volji i namjeri

Tako što svojim djelima cilja dunjaluk ili da ga drugi vide ili slavu, u potpunosti to željeći tim djelima. Kao što to rade pravi munafici i time ne želi Allahovo Lice niti ahiret. Takav je mušrik koji je počinio veliki širk.

Kaže Uzvišeni Allah:

„Onima koji žele život na ovome svijetu i ljepote njegove – Mi ćemo dati plodove truda njihova i neće im se u njemu ništa prikratiti. Njih će na onome svijetu samo vatra peći; tamo neće imati nikakve nagrade za ono što su na Zemlji radili i biće uzaludno sve što su učinili.“ (Prijevod značenja Hūd, 15-16)

Ova vrsta širka je u stvarnosti neprimjetna, ali veoma opasna.

    3. Širk u pokornosti

Ko se pokori stvorenjima u dozvoljavanju onoga što je Allah zabranio ili zabranjivanju onoga što je Allah dozvolio i bude ubijeđen srcem da je tako.  Tj. da on ima pravo da dozvoljava i da zabranjuje, i da on i drugi imaju pravo da se tome pokore, znajući da se to suprostavlja islamu, onda ih je uzeo za bogove mimo Allaha, i počinio veliki širk.

Kaže Allah:

„Oni, pored Allaha, bogovima smatraju svećenike svoje i monahe svoje i Mesiha, sina Merjemina, a naređeno im je da se samo jednom Bogu klanjaju – nema boga osim Njega. On je vrlo visoko iznad onih koje oni Njemu ravnim smatraju.“ (Prijevod značenja Et-Tevbe, 31)

Tumačenje ovog ajeta oko kojeg nema sumnje:

Pokornost učenjacima i pobožnjacima u grijehu, tj. u izmjeni Allahovog zakona, kao što je to protumačio Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.

Od Adijja ibn Hatima, radijallahu anh, se prenosi da je došao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, a na vratu mu je bio obješen krst od zlata.

Pa mu je rekao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „O Adijj, baci od sebe tog kipa.“

Pa sam ga čuo kako uči ajete iz sure El-Bera':

Oni, pored Allaha, bogovima smatraju svećenike svoje i monahe svoje...“ Pa je rekao: „Oni njih nisu obožavali, ali su kada bi im dozvolili nešto smatrali to dozvoljenim, a kada bi im nešto zabranili smatrali bi to zabranjenim.“[2]

    4. Širk u ljubavi

Ljubav ibadeta koju prati veličanje i poniznost. Ona koja ne priliči da se upućuje osim Uzvišenom Allahu, ne pripisivajući Mu sudruga u tome. Kada rob uputi ovu ljubav nekome drugom počinio je veliki širk.

Dokaz su riječi Allaha:

„Ima ljudi koji su umjesto Allaha kumire prihvatili, vole ih kao što se Allah voli, ali pravi vjernici još više vole Allaha.“ (Prijevod značenja El-Bekare, 165)

Druga vrsta širka: Mali širk

Sve ono što vodi u veliki širk i što je sredstvo da se upadne u njega. Ili: Ono što je u tekstovima došlo pod nazivom širk ali ne dostiže veliki širk, i on se dešava u kakvoći djela ili u govoru. Njegov propis potpada pod Allahovu volju kao i propis počinioca velikog grijeha.

Od njegovih primjera:
  • Mala količina pretvaranja
Dokaz je ono što je došlo od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: „Najviše se bojim za vas malog širka.“ Rekoše: „Šta je to mali širk Allahov Poslaniče?“ Rekao je: „Pretvaranje. Allah će reći na Sudnjem danu kada ljudima bude suđeno za njihova djela: 'Idite onima zbog kojih ste to radili, da bi vas vidjeli, na dunjaluku. Pa vidite ima li vam nagrade kod njih.'“[3]
  • Riječi: „Ono što hoće Allah i ti.“
Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Nemojte govoriti: 'Ono što hoće Allah i taj,' nego recite: 'Ono što hoće Allah zatim taj.'“[4]

Slovo „i“ izjednačava između Allaha i te osobe i to je širk. Što se tiče riječi „zatim“ ona podrazumijeva redoslijed i dodatak, a ne izjednačavanje. Jer pripisuješ blagodat Allahu, a spominješ tu osobu jer je ona samo uzrok.

Isto tako griješi onaj ko kaže: „Oslanjam se na Allaha i na tebe.“

Ispravno je: „Oslanjam se na Allaha,“ samo. Ovdje nema „zatim“, jer je tevekkul (oslanjanje) potpuno srčani ibadet, koji nije dozvoljeno uputiti osim Allahu.

I jer stvorenja nemaju udjela u tevekkulu, jer je tevekkul prepuštanje stvari i okretanje srca prema onome kome pripada odluka, a to je Uzvišeni Allah. Stvorenja ne zaslužuju ništa od toga.

Oslonac na stvorenja u onome što mogu je skriveni širk i vrsta malog širka. Oslonac na stvorenja u onome što ona ne mogu uraditi, i ovo se često događa kod obožavaoca kabura, i kod onih koji traže pomoć od evlija i mrtvih, a to je širk koji izvodi iz islama.
  • Riječi: „Da nije Allaha i nekog.“ Ili: „Da nije ptice došli bi nam lopovi.“ I slično tome.
Od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, se prenosi oko značenja riječi Allaha: „Zato ne činite svjesno druge Allahu ravnim!“ (Prijevod značenja El-Bekare, 22)

Rekao je: „Činjenje drugih ravnim Allahu je širk, skriveniji od hoda mrava po crnoj stijeni u mrkloj noći. To je da kažeš: 'Tako mi Allaha i tvog i mog života.' Ili da kažeš: 'Da nije ovog psa došli bi nam lopovi.' Ili: 'Da nije ove ptice u kući došli bi nam lopovi.' I da čovjek kaže svome drugu: 'Ono što Allah hoće i ti.' Ili: 'Da nije Allaha i tog čovjeka.' Nemoj stavljati u to nikoga, sve je to širk.“[5]

Razlike između velikog i malog širka:
  • Veliki širk Allah neće oprostiti njegovom počiniocu osim uz pokajanje, a što se tiče malog on je pod Allahovom voljom.
  • Veliki širk uništava sva djela, a mali širk ne uništava osim djelo u kojem je se pojavio.
  • Veliki širk izvodi svoga počinioca iz islama, a mali širk ne izvodi iz islama.
  • Onaj ko uradi veliki širk će vječno ostati u Džehennemu i zabranjen mu je Džennet, a mali širk je kao i ostali grijesi u ovome.
Zatim navodi neke vrste širka koje su prisutne danas i onda kaže:

Isto tako u ovome savjetu: Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređuje postojanost na tevhidu i zabranjuje odlazak u širk. Ma u kakva iskušenja zapao rob, jer ova vjera zaslužuje požrtvovanost i zaslužuje postojanost na njoj, ali ona treba muškarce koji će ispuniti ono što su obećali Allahu, kao što se bili ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Pa makar ubijen ili zapaljen bio.“

Od Habbaba ibn el-Eretta da su se ashabi požalili Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, dok je se odmarao u hladu Ka'be i rekli: „Zar nećeš tražiti pomoć za nas?! Zar nećeš doviti Allahu za nas?!“

Pa je rekao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Bilo je od onih prije vas čovjek kojem bi iskopali rupu, a zatim ga u nju stavili. Zatim bi donijeli pilu koju bi stavili na njegovu glavu i prepilili je na pola, to ga nije odvratilo od njegove vjere. Uzimali bi željezni češalj pa bi mu sa kosti skidali meso i mišiće, to ga ne bi odvratilo od njegove vjere. Tako mi Allaha upotpuniće se ova stvar toliko da će jahač ići iz San'a do Hadremevta bojeći se samo Allaha ili vuka za svoje stado, ali vi požurujete.“[6]

Allah, subhanehu ve te'ala, je upotpunio ovu stvar kako im je i obećao, nakon što su strpljivi bili i nisu požurivali. Pobjeda je pripala Allahovoj vojsci, muvehhidima, a Allah je ponizio i uništio Njegove neprijatelje.

Ko bude čitao njihove biografije vidjet će šta ih je zadesilo od nedaća i iskušenja, ubijanja i proganjanja od porodica, imetka i države. To ih nije pomjerilo sa njihovog imana ni jedan trun, nego im je to povećalo iman i čvrstoću. Povećalo im je potvrdu u Allahovo obećanje da završnica pripada bogobojaznima. To je bilo samo Allahovom blagodati, i sva hvala, zahvala i pohvala pripada Allahu, Gospodaru svih svjetova.

Izvor: Deset blagoslovljenih savjeta, Sa'd Abdulgaffar Alijj
Prijevod: Redžo Muratović


[1] Ebu Davud, br. 1479 i Tirmizi, br. 3372. Šejh Albani ga je ocijenio sahihom u Sahihu-l-Džami', br. 3407.
[2] Tirmizi, br. 3095. Šejh Albani ga je ocijenio sahihom u Silsiletu-s-Sahiha, br. 3293.
[3] Ahmed, br. 23119. Šejh Albani ga je ocijenio sahihom u Sahihu-l-Džami', br. 1555.
[4] Ebu Davud, br. 4980. Šejh Albani ga je ocijenio sahihom u Silsiletu-s-Sahiha, br. 137.
[5] Tefsir Ibn Ebi Hatima, 1/62.
[6] Buharija, br. 3612.