subota, 22. ožujka 2014.

Problemi i rješenja propuštanja sabah namaza



Predstavljam ovo svojoj braći u nadi da će ovo djelo biti od onih koja su pomenuta u hadisu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko otkloni vjerniku jednu od njegovih dunjalučkih nevolja, Allah će otkloniti jednu od njegovih nedaća na Sudnjem danu...Allah je u pomoći Svome robu, sve dok je on u pomoći svome bratu.” [Hadis bilježi Muslim]. Molim Allaha subhanehu ve te'ala da dadne mojoj braći i meni snage da činimo dobra djela i da se klonimo zla i da nas sačuva na Sudnjem danu, a On je Onaj Koji čuje dove i Koji je kadar sve učiniti.

Spavati i propuštati sabah namaz

Jedan se brat požalio: “Većinu puta ne klanjam sabah-namaz, i veoma rijeko ga klanjam u pravo vrijeme. Obično se probudim kad je sunce već izašlo, ili, kad se probudim, probudim se tako da ne mogu stići da ga klanjam u džematu. Pokušavam da se probudim na vrijeme, ali mi ne ide. Kakvo je rješenje ovog problema?"

- Hvala Allahu. Rješenje ovog problema, kao i drugih, ima dvije strane: teoretsku i praktičnu.

Teoretska strana se može nadalje podijeliti u sljedeće tačke:

1. Musliman mora biti svjestan velike važnosti sabahskog namaza kod Allaha, subhanehu ve te’ala. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: “Ko klanja sabah u džematu, kao da je klanjao cijelu noć.” [Hadis bilježe Muslim, str. 454, br. 656; i Tirmizi, 221]


        Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je također rekao: “Nema težeg namaza munaficima od sabaha i jacije, a kad bi znali šta je u njima, dolazili bi da obave ta dva namaza, pa makar pužući.” [Hadis bilježi imam Ahmed u svom “Musnedu”, 2/424; Sahih el-Džami, 133; Muteffekun alejhi].

        Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Ko klanja sabah u džematu on je pod Allahovom zaštitom. Ne stavljajte se u situaciju zbog čega će vas Allah obračunavati zbog vaše nemarnosti." [Hads bilježi Taberani, 7/267; Sahih-ul-Džami, br. 6344]

        "Nad vama naizmjenično bdiju meleki dana i meleki noći, a sastaju se na sabahskom i na ikindijskom namazu. Zatim se oni koji su među vama noćili penju (na nebesa), pa ih Allah pita, a On najbolje zna: "U kakvom ste stanju ostavili Moje robove?" Oni odgovaraju: "Ostavili smo ih da klanjaju, a i zatekli smo ih da klanjaju." [Muteffekun alejhi, Buharija u "el-Fethu", 2/33]

        “Najbolji namaz kod Allaha je sabah namaz petkom, u džematu.” [Hadis bilježi Ebu Naim u “el-Hil'jeh", 7/207, i u Es-Silsilet-us-Sahih, 1566]

        U jednom vjerodostojnom hadisu stoji: “Ko klanja el-Berdejn ući će u Džennet.” [Hadis bilježi Buharija, El-Feth, 2/52] El-Berdejn su sabahski i ikindijski namaz.


2. Musliman treba da je svjestan o ozbiljnosti propuštanja sabahskog namaza.

Ovo je već objašnjeno u hadisu koji smo već spomenuli: “Nema težeg namaza munaficima od sabaha i jacije..."


        U Sahihu se spominje da je Ibn Omer radijallahu anhuma rekao: "Kad ne bismo vidjeli nekoga na sabahskom i jacijskom namazu mislili bi ružno o njemu.” [Hadis bilježi Taberani u el-Mudžam el-Kebir, 12/271.] Imali su loše mišljenje o osobi koju nisu viđali na ovim namazima, jer je njihovo obavljanje pokazatelj nečijeg imana i mjerilo nečije iskrenosti. Druge namaze je lakše obavljati, jer su u vremenu koje je prikladnije za uvjete većine i uklapa se sa vremenom za odlazak na posao i spavanje, ali samo će oni koji su čvrsti i iskreni, za koje se može nadati da su dobri, biti u stanju da klanjaju sabah i jaciju redovno u džematu.

        I sljedeći hadis govori o ozbiljnosti propuštanja sabahskog namaza: “Ko klanja sabah u džematu on je pod Allahovom zaštitom. Ne stavljajte se u (takvu) situaciju zbog čega će vas Allah obračunavati zbog vaše nemarnosti, jer ko god se nađe u takvom halu bit će izdvojen i bačen licem u džehennemsku vatru.” [Hadis bilježi Muslim, str.454]

        Ovo dvoje je dovoljno da osigura da će srce muslimana goriti od brige da on (musliman) osigura da ne propusti sabah. Prva ga stvar motiviše-potiče da se trudi da stekne nagradu za sabah, a druga na njega djeluje kao upozorenje-opomena koja će ga odvratiti od činjenja grijeha uzrokovanog nemarnošću.

        Praktična strana rješavanja ovog problema ima nekoliko koraka, kojih se musliman treba pridržavati da bi se navikao da obavlja sabahski namaz redovno u džematu. To su sljedeći koraci:


- Lijegati rano u krevet. U jednom vjerodostojnom hadisu se kaže da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prezirao spavanje prije jacije i razgovor poslije nje. Musliman ne treba da spava prije jacijskog namaza, jer očigledno je da će oni koji spavaju prije njega provesti ostatak noći tako da će se osjećati umorno i teško, tako da će im se činiti kao da su bolesni.

- Musliman također ne smije voditi razgovore poslije jacije, a učenjaci su objasnili, zašto je to pokuđeno: to je zato, jer je to uzrok da ljudi ostaju budni dokasno, što je prijeteće, a što vodi do propuštanja noćnog namaza, ili pravog ili boljeg vremena za sabahski namaz. Kako kažu komentatori, razgovori koji su pokuđeni su oni u kojima nema čiste koristi. Međutim, ako u njima ima neke koristi, kao što je učenje i sticanje znanja, učenje o pobožnjacima, razgovor sa gostom, provođenje vremena sa svojom ženom i porodicom, razgovor sa putnicima i briga o njima i njihovom prtljagu, ili bilo koji drugi dozvoljen razlog (nužda), onda tu nema smetnje. Ovo se ne odnosi na one razloge zbog kojih mnogi danas ostaju budni dokasno da bi griješili i činili grijehe. Dakle, musliman bi trebao lijegati rano, tako da bude vedar za klanjanje sabaha i trebao bi izbjegavati kasne sate koji će uzrokovati da bude previše umoran da bi ustao i klanjao sabah u džematu.

- Činjenica je da se ljudi razlikuju po potrebi za spavanjem, tako da nije moguće reći da postoji određen broj sati koji treba odspavati, ali bi svako trebao da se pridržava onog broja sati za spavanje koji će mu biti dovoljan da se naspava tako da može ustati vedar da klanja sabahski namaz u džematu. Npr., ako neko zna iz iskustva da će ako legne, uzmimo na primjer, u 11 sati to značiti da neće moći ustati na sabah, onda on, sa stanovišta islama, ne smije spavati poslije 11 sati i sl.

- Utvrditi da li je osoba čista – tj. da li je pod abdestom i da li je proučila zikr prije spavanja. Ovo pomaže ljudima da ustanu na sabah.

- Treba imati iskren nijjet i treba biti odlučan kad se ide na spavanje da će se ustati na sabah. Osoba koja ide na spavanje sa nadom da ga budilnik neće probuditi i da neće doći niko ko će doći da ga probudi, sa ovako lošim nijjetom i neće biti u stanju da ustane da klanja sabah dok god ima ovako lošu namjeru.

- Treba se sjetiti Allaha subhanehu ve te'ala čim se čovjek probudi. Neki se taman probude, ali ponovo zaspe. Međutim, ako se čovjek odmah po buđenju prisjeti Allaha subhanehu ve te'ala, onda on time razveže jednu šejtanovu omču, i to ga onda potakne da ustane. Kad uzme abdest, njegova odlučnost postaje jača, a i šejtan je još više udaljen, a ako ustane i klanja dva rekata, šejtan je pobijeđen, njegova dobra djela prevagnu tako da se čovjek osjeća sretno i energično.

- Tražiti da ti članovi porodice i prijatelji pomognu da klanjaš sabah i da jedni druge podstičete na taj način. Ovo je značajno, i na to se misli u Allahovim subhanehu ve te'ala riječima: “...Jedni drugima pomažite u dobročinstvu i bogobojaznosti (takvaluku)..." [Sura El-Maide 2] i “Tako mi vremena, - čovjek, doista, gubi, samo ne oni koji vjeruju i dobra djela čine, i koji jedni drugima istinu preporučuju i koji jedni drugima preporučuju strpljenje.” [Sura El-Asr 1-3]

- Musliman treba da podstiče svoju ženu, tako što će je, na primjer, probuditi da klanja sabah, a ona treba da podstiče njega, bez obzira koliko je on umoran ili iscrpljen. Djeca također, trebaju od svog oca tražiti da ih probudi, da bi ustali na vrijeme. Nijedan otac ne smije reći: “Imaju kontrolni (pismeni/ispit), umorni su, jadna dječica. Nek se naspavaju.” Pogrešno je misliti da će se na ovaj način biti dobar i milostiv roditelj, jer istinska roditeljska ljubav je kad otac probudi svoju djecu da bi robovala Allahu subhanehu ve te'ala. Kaže Uzvišeni Allah: "Naredi čeljadi svojoj da obavljaju namaz.” [Sura Ta ha 132]

- Isto kao što bi članovi porodice morali pomoći i podsticati jedni druge na namaz, tako bi to trebala raditi i braća u islamu. Na primjer, studenti koji stanuju u istom stanu ili domu ili u istom komšiluku mogu buditi jedan drugog kucanjem na vrata i tako mu pomagati da robuje Allahu subhanehu ve te'ala.

- Moliti Allaha subhanehu ve te'ala da se probudiš da klanjaš namaz u džematu. Dova je jedan od najvećih izvora snage i uspjeha u svim stvarima.

- Koristiti razna sredstva za buđenje, kao što su budilnici. Njih treba postaviti na najprikladnije mjesto. Neko ih stavi pored glave, i onda, kad počne zvoniti, odmah ga ugase i nastave spavati. Takve osobe trebaju staviti budilnik malo dalje, tako da osjeti da ga on stvarno probudi.

- Isto tako se mogu naručiti buđenja telefonom, i nijedan musliman ne bi smio smatrati takve usluge PTT-a skupim, ako mu je to potrebno, jer je to trošenje na Allahovom subhanehu ve te'ala putu, i buditi se da se pokori Allahovoj subhanehu ve te'ala naredbi se ne može mjeriti sa ovodunjalučkim bogatstvom.

- Baciti vodu u lice onome ko spava. Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem je blagoslovio čovjeka koji ustane noću na namaz, pa probudi svoju ženu, a ako ona odbije da ustane, da je polije vodom u lice, i blagoslovio je ženu koja ustane neću na namaz, pa probudi svog muža, a ako on odbije da ustane, da ga polije vodom.“ [Hadis bilježi Ahmed u svom “Musnedu”, 2/250, Sahih-ul-Džami' 3494]

Baciti vodu u nečije lice je jedno od sredstava da se probudi osoba na namaz, koje je šerijatom propisano. Ono je zapravo osvježavajuće i daje energiju. Neki mogu pobjesniti, ako ih neko bude budio na ovaj način i može se desiti da se deru, zaklinju i da prijete, s toga je onome ko budi neophodna mudrost i strpljenje, i potrebno je da zna i to da su pera dignuta od onog ko spava (tj. njegova se djela ne bilježe dok spava) – tako da ne bi trebao da se ljuti ili ponaša loše, i da zbog toga ne odustane od toga da probudi nekoga na namaz.
- Ne spavati sam. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem je zabranio da čovjek spava sam. [Bilježi imam Ahmed u svom “Musnedu”,2/91; Silsilet-ul-Sahiheh, br. 60.] Možda je mudrost ove zabrane u tome da neko ne bi spavao predugo, ako ne bi bilo nikoga ko bi ga probudio.

- Ne spavati na zabitim mjestima, tako da se može pričiniti da tu niko ne spava, kao npr. da neko spava na krovu kuće, a da ne kaže svojoj porodici gdje je, ili npr. da neko spava u zabačenom dijelu kuće ili studentskog doma, tako da bi svi mislili da je već u džamiji i tako neće znati da ga treba probuditi na sabah namaz. Ako neko mora spavati na zabitim mjestima, morao bi reći nekome tako da ga taj može probuditi.

- Živnuti i biti pokretan nakon buđenja iz sna. Mora se smjesta ustati, a ne buditi se postepeno, kao što to neki ljudi rade. Neko se može probuditi i nekoliko puta, pa i svaki put ustane, ali čim njegov prijatelj ode, on se vrati u krevet. Buditi se postepeno obično završava neuspjehom, a jedini način da se spriječi ponovno to da se ponovo zaspi jeste da se smjesta ustane.

- Ne postavljati sat da zvoni prerano. Ako neko zna da ima još podosta vremena do početka namaza, može reći: "Imam još vremena, daj da još malo odspavam…" Svako bi morao znati kako da se ponaša u ovakvoj situaciji i kako da je izbjegne.

- Upaliti svjetlo kad se probudi. Ovim se postiže to da se rastjera pospanost.
- Ne ostajati budnim dokasno, čak iako je to zbog noćnog namaza. Neki ljudi ostaju budni da bi klanjali noćni namaz, a onda zaspu nekoliko minuta prije sabaha i ne mogu se probuditi na namaz. Ovo se često zbiva u ramazanu – ljudi ostaju budni dokasno i malo spavaju prije sabaha tako da propuste namaz. Nesumnjivo je ovo opasna greška, jer je farz namaz preči od nafile namaza. A šta tek reći za one koji ostaju budni dokasna ne da bi klanjali, već da bi činili grijehe (harame), ili u najmanju ruku ono što je dozvoljeno (iako time čine istu grešku)? Šejtan može prikazati nekim daijama privlačnim da ostaju budni dokasno da bi razgovarali o nekim bitnim, tako da oni poslije toga liježu u postelju kasno i propuštaju namaz, imajući tako mnogo više štete nego koristi.

- Ne jesti puno prije odlaska na spavanje.[1] Pun stomak uzrokuje dubok san. Onaj ko mnogo jede postane veoma umoran, tako da mnogo spava gubeći time mnogo. Znači, čovjek mora jesti veoma malo prije spavanja uvečer.

- Upozorenje na pogrešno shvatanje lijeganja poslije klanjanja sabahskih sunneta. Neki su možda čuli za hadis u kome Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem, kaže: "Kada neko od vas klanja dva rekata sabahskog sunneta, neka odlegne malo na desnu stranu." [Bilježi Tirmizi, br. 420; Sahihul-Džami', 642, a bilježi ga i Ebu Davud] Također se bilježi da bi Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nakon što bi klanjao sabahske sunnete, prilegao, pa kad bi ga Bilal radijallahu anhu pozvao na namaz, on bi ustao na namaz. Neki su čuli ove hadise, i hoće su da primjenjuju ovaj potvrđeni sunnet, ali ne razumiju kako da to urade ispravno. Dakle, neko klanja sabahske sunnete, onda legne na svoju desnu stranu, brzo zaspe i spava dok sunce ne izađe. Razlog za ovo je slabo razumijevanje. Svrha ovog lijeganja nije spavanje, a i Bilal radijallahu anhu bi dolazio Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kad bi bilo vrijeme za namaz (da mu kaže da je blizu). Čak štaviše, u sahih hadisu imam Ahmed i Ibn Hibban bilježe da ako bi se Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, htio odmoriti prije sabaha (sabahskog farza), stavio bi svoju glavu na desni dlan, oslanjajući se pri tome na lakat. [Bilježi Ahmed u "Musnedu", 5/298; Sahuhul-Džami`, br. 4752]. Ovakav način odmaranja sprječava da se zaspi, jer je u ovom slučaju glava na dlanu oslonjenom o lakat i past će ako se nekom drijema, tako da će se ponovo probuditi. Uz to, Bilal radijallahu anhu je bio zadužen da probudi Vjerovjesnika sallallahu alejhi ve sellem za sabah namaz.

- Klanjati noćni namaz kasno u noći, odmah prije sabaha, tako da se, upravo kad se završi sa klanjanjem vitr-namaza, čuje poziv na sabah namaz, čineći time ibadet neprekidnim. Noćni namaz bi trebalo klanjati u zadnjoj trećini noći – koje je najbolje vrijeme za ovaj namaz – a odmah nakon toga i sabahski namaz, dok je čovjek još budan i energičan.

- Slijediti primjer Allahovog Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u načinu spavanja. Dakle, trebalo bi se leći na desnu stranu, tako što stavimo desni obraz na desnu ruku. Iz ove pozicije se lakše budi. Najbolja uputa je uputa Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem i ovo je bolje nego da se spava u bilo kojem drugom položaju iz kojeg će biti teško probuditi se.

- Pomoći sebi time što bi se malo odspavalo po danu, jer će ovo pomoći nekom time što će mu poslije u noći biti potrebno da manje spava.

- Da se ne spava poslije ikindije ili akšama, jer je ovo uzrokom da se kasno zaspi, a ko god zaspi kasno, teže mu se probuditi rano.

- Konačno, iskrena predanost Allahu subhanehu ve te'ala je najbolja stvar koja nekoga podstiče da ustane na namaz, jer Allah subhanehu ve te'ala je Jedini Koji upravlja svim stvarima koje mogu pomoći. Ako je neko istinski iskren, a njegovo srce je ispunjeno predanošću Allahu subhanehu ve te'ala, onda će mu Allah pomoći da ustane dovoljno rano da bi klanjao sabah u džematu, čak iako bi legao da spava samo nekoliko trenutaka prije sabaha.

Ova iskrenost i predanost mogu biti uzrokom da neki veoma entuzijastični ljudi iznađu neobične načine da sebi pomognu da se probude na namaz, što je znak njihovog nastojanja i truda. Jedan od njih će možda namjestiti nekoliko budilnika da ga probude, podešavajući svaki od njih na minutu kasnije od prethodnog, tako da će ga, ako bi isključio onaj prvi, sljedeći buditi nekoliko trenutaka kasnije i tako dalje. Drugi će možda zavezati uže oko zgloba ruke, vežući drugi kraj na prozor tako da uže visi, da kad neko od njegovih drugova prolazi tuda da bi otišao u mesdžid povuče to uže i tako ga probudi na sabah.

Vidite šta se može postići iskrenošću i odlučnošću, Allah subhanehu ve te'ala vas uputio! Gorka istina je da su u ovom vremenu slabost imana i manjak iskrenosti veoma rašireni među ljudima, što vidimo iz malog broja ljudi koji klanjaju sabah namaz u džamijama, uprkos činjenici da mnogo ljudi živi oko tih džamija i mesdžida.

Nesumnjivo ima ljudi koji spavaju tako teško da je to gotovo kao kakva bolest, i od takvih se može prihvatiti opravdanje, jer je to izvan njihove kontrole. Oni koji su u ovakvoj situaciji moraju tražiti pomoć od Allaha subhanehu ve te'ala, i činiti sve što je u njihovoj moći, otići ljekaru, pokušati naći lijek.
Najzad, reći ćemo nešto o veoma poznatoj pojavi: neki ljudi tvrde da postoji hadis koji kaže da onaj ko želi ustati na sabah treba proučiti posljednji dio sure El-Kehf prije spavanja i mora imati namjeru u srcu da će da ustane u određeno vrijeme, a što će uzrokovati da on ustane na vrijeme. Oni tvrde da je ovo isprobana i potvrđena metoda. Naš odgovor na ovo je da ne postoji sličan vjerodostojan hadis, i da stoga nema osnove. Najbolja uputa je uputa Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem.

Ostajati budan do kasno u noć

Dobili smo mnogo pitanja vezana za ovaj problem koji vapi za rješenjem. Toliko mnogo ljudi troše toliko mnogo vremena uzalud u ostajanju budnim dokasno.

Ali činjenica je da ova pojava nije homogamna. Postoje tri vrste ostajanja budnim dokasno:

1. Ostati budan dokasno da bi činio ibadet Allahu subhanehu ve te'ala

Ova vrsta ostajanja budnim je vrijedna. Pod njom se podrazumijeva i to da se ostaje budnim radi opće koristi muslimana, kao što su džihad i čuvanje granica islama, te ostajanje budnim radi noćnog namaza i učenja Kur'ana. Allah subhanehu ve te'ala kaže: "…noću su malo spavali." [Sura Ez-Zariat 17].

Ne smijemo zaboraviti, da u ovom kontekstu spomenemo velikog ashaba radijallahu anhu, koji je čuvao muslimane noću, a koji je svoje vrijeme na straži provodio u namazu. Bio je pogođen strijelom koji su ispalili mušrici, tako da mu je počela teći krv. Međutim, on je nastavio sa namazom, uživajući u slasti veze sa svojim Gospodarom.

Bilježi se da bi neki učenjaci komentarisali o hadisima dok ne bi svanulo. Neki od iskrenih daija još uvijek ostaju budnim noću da bi razgovarali o stvarima koje drže one koje je briga budnim. Jedan primjer ovoga je i ono što se desilo šejhu Abdul-Hamidu ibn Badisu i šejhu el-Beširu el-Ibrahimiju, osnivačima Organizacije Muslimanskih Učenjaka (Džem'ijetul-'ulema el-muslimin) u Alžiru. Tokom njihovog boravka u Medini, oni bi ostali budni po cijelu noć, do sabaha, razgovarajući o stanju muslimanskog ummeta i bid'ata, mitova i nazadnosti u koje je zapao, i planirajući kako da izbave alžirsko društvo iz takvog očajnog stanja.

Ovakvo ostajanje budnim je u potpunosti vrijedno, ukoliko ne uzrokuje zanemarivanje nečega što je važnije ili obaveznije. Neki ljudi mogu ostajati budnim dokasno zbog opravdanog razloga, a onda propuste sabah namaz. Ovo je greška.

2. Ostajati budnim radi dozvoljenih razloga

Ovo je uredu, ukoliko ne uzrokuje zanemarivanje neke obaveze. Na primjer, pod ovim se podrazumijeva i to da putnici ostanu budnim da bi međusobno porazgovarali da bi ublažili napor putovanja. Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem bi ostajao da razgovara sa jednom od svojih žena i pravio bi joj društvo kad su bili na putu.

Pod ovim se također podrazumijeva razgovor sa gostima i pravljenje društva njima. A također i ostajanje budnim vezano za rad u smjenama, koji je nastao usljed zahtjeva materijalne prirode. Nesumnjivo neki od interesa muslimana zahtjevaju rad ljudi po noći, kao što je rad u snagama bezbjednosti, u bolnicama i na aerodromima, u elektrodistribuciji itd.

3. Ostajati budnim da bi se činili harami, kao što je gledanje filmova, igranje haram igara kao što su karte, ili da bi se jelo meso drugih ljudi gibećenjem i prenošenjem riječi, i drugih vidova grijeha.

Ova vrsta ostajanja budnim je HARAM, a oni koji to čine su grješnici koji zaslužuju Allahovu subhanehu ve te'ala kaznu. Njihov se broj povećao u novo vrijeme, zbog čega je pjesnik spjevao: "Mladost, besposlica i dobro zdravlje, na tako loš način zaveden je čovjek!"

Važno je napraviti razliku između prve jedne vrste ostajanja budnim i one druge. Običaj ostajanja budnim dokasno u noć je postala raširena pojava u novije vrijeme iz više razloga, uključujući i sljedeće:

- Ostajenje budnim radi dunjalučkih stvari, kao što je to slučaj sa trgovcima i biznismenima koji dokasno uvečer završavaju svoje poslove, ili studenti koji dokasno uče. Ljudi bi u ovakvim situacijama morali pokušati da organizuju svoje vrijeme tako da neće morati ostajati da rade dokasno i na taj način izbjegnu loše posljedice.

- Osobenost savremenog života i socijalnih promjena koje su na djelovale na njega. Ranije generacije bi prestajale s radom i odlazile bi na spavanje sa prvim mrakom, međutim, prisutnost električne energije u novije vrijeme je uzrokovalo da se ljudi počnu baviti mnogim aktivnostima, načinima rada i socijalnih aktivnosti koje nikad prije nisu radili tokom mračnih sati. U nekim slučajevima, noć je postala isto što i dan za neke ljude.

- Zabavljanje mnogih ljudi umjetnošću i medijima, preko TV, radija, videa i sl.
- Mnogi idu u posjetu porodici i prijateljima, ili organiziraju programe i sl. u noćnim časovima, zbog prirode njihovog posla ili škole. Tako da se rijetko nađe neko ko ide u posjetu preko dana, izuzev vikendom. Čak i skupovi (predavanja) radi promicanja islamskog znanja se uglavnom održavaju poslije jacije namaza.

- Neki se uključuju u besposlene razgovore i bezvezne rasprave, čak i uznemiruju druge svojim razgovorom i smijehom. Ova pojava je možda najočitija među studentima koji borave u studentskim domovima, gdje neki bezobzirni posjetioci ostaju dokasno pričajući ko je šta rekao, čineći štetu i sebi i drugima, te zapostavljajući tako mnoge svoje dužnosti.

- Nesanica, koja je često uzrokovana činjenjem grijeha i udaljenosti od Allaha subhanehu ve te'ala. Udaljenost od Allaha subhanehu ve te'ala znači da čovjek nikako ne može da osjeća zadovoljstvo ili smirenost, već je progonjen stalnim nemirom, tjeskobom, zabrinutošću, otuđenošću i zbunjenošću.

- Problemi sa porodicom, novcem, školom ili poslom itd. imaju također jasnu udio u uzrokovanju uznemirenosti i nesanice, sve dok se ne riješe.

- Mi također ne smijemo zanemariti činjenicu da ima i onih kojima je uskraćen miran san od nesanice čiji je uzrok strah od Allaha i jaka želja da se preporodi ovaj porobljeni ummet.
Nakon što smo naveli razloge zbog kojih ljudi ostaju budni dokasno i objasnili njihove uzroke, sada ćemo se vratiti načinima liječenja ovog rasprostranjenog problema.

Liječenje s teoretske tačke gledišta 

Moramo uzeti u obzir fizičke štete koje mogu biti uzrokovane ostajanjem budnim dokasno i o štetnom učinku na mnoge naše interese, kao:

- Propuštanje islamskih dužnosti, kao što je propuštanje sabah namaza, bilo da je to u obliku nedolaska na namaz u džematu, ili propuštanjem namaza uopšte tako da ga se mora naklanjati kasnije, ili obavljenje namaza u džematu, ali bez nužne koncentracije zbog toga što se osjećamo tako umorno da se borimo da ne zaspemo, a ne uspijevamo da razumijemo šta se uči. Tako čovjek ne zna šta imam uči, ili na kojem je rekatu, ili šta to on uči na raznim dijelovima namaza. Zbog ovog je Vjerovjesnik sallallahu alejhi ve sellem, ZABRANIO konverzaciju poslije jacije.

Fizička šteta može biti rezultat pretvaranja noći u vrijeme za aktivnosti, a dan za odmaranje, što je suprotno prirodnom ritmu koji je Allah subhanehu ve te'ala stvorio u svemiru i u ljudima.

Allah subhanehu ve te'ala kaže: "I noć smo pokrivačem dali, i dan smo za privređivanje odredili…" [Sura En-Naba 10-11]. "Reci: 'Kažite vi meni – ako bi Allah dao da vam noć traje stalno, do Sudnjeg dana, koji bog bi vam, osim Allaha, svjetlo dao?…" [Sura El-Kasas 71]. "Reci: "Kažite vi meni – ako bi Allah dao da vam dan traje stalno, do Sudnjeg dana, koji bog bi vam, osim Allaha, noć dao da u njoj otpočinete?…" [Sura El-Kasas 72].
Dakle, mi nalazimo ljude koji su zalutali (po ovom pitanju) i koji prkose svojoj fitri pateći od slabog zdravlja. Jedan sat spavanja noću ima duplo veću vrijednost nego spavanje u bilo koje drugo vrijeme, kao što je dobro poznato iz iskustva.

- Mnogi zaposleni podbace na poslu (kao rezultat ostajanja budnim dokasna). Čovjeku se može desiti da dođe na posao kasno, umoran, te slabo izvršava svoj posao, postupajući slabo sa strankama. Može biti toliko loše da postoji sumnja o tome da li je njegova plata u potpunosti halal, zbog njegovog traljavog rada. Isto se odnosi i na učenike (studente) koji ostaju budni dokasno, pa kad dođu u školu ili na fakultet sljedećeg dana, a koji ne vode računa o tome da li su propustili prve časove i jedva razumiju išta od onoga što se spomene na časovima na koje odu.

- Ostajati budnim dokasno može uzrokovati da čovjek spava u neodgovarajućim časovima, kao što je spavanje poslije ikindije. Ispravni predhodnici nisu voljeli (prezirali su) spavanje poslije ikindije izuzev, ako je postojala potreba za tim – ali ako je neophodno, nema smetnje da se i na taj način postupi. Štaviše, spavanje poslije ikindije može biti uzrokom glavobolje, i poteškoćom da se uvečer zaspi.

- Ostajati budnim do kasno otežava neke nafile, kao što je iskorištavanje posljednje trećine noći za noćni namaz, ili ustajanje na sehur prije dobrovoljnog posta – kako li oni koji ostaji budni dokasno uspijevaju ovo uraditi? Nesumnjivo je da će ih iscrpljenost spriječiti da ustanu, i tako budu uskraćeni za veliko dobro.

- Propušta se berićet ranog ustajanja. Oni koji ostaju budni dokasno spavaju do iza sabaha, tako propuštajući vakat za koji je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "U ranom jutru je berićet za moj ummet." [Sahih el-Džami' 2841]. Ovakvi ljudi ne mogu ostati u džamiji do izlaska suncu radi zikrenja, niti mogu rano izlaziti da bi zaradili za življenje tokom vremena koje je blagoslovljeno i vrijedno. Ovo je postalo tako rašireno da se rijetko može naći neko ko otvara svoju trgovinu ili radnju rano.
Kad mudra osoba uvidi ove štetne efekte ostajanja budnim dokasno, i veliki gubitak koji biva posljedica toga, nema sumnje da će se on potruditi koliko je u njegovoj mogućnosti da nadoknadi ono što je propustio. Dakle, već će početi raditi da riješi ovaj problem.

Ima i nekoliko praktičnih koraka koje bi trebao izvršiti onaj koji nastoji riješiti ovaj problem:

- Maksimalno se truditi da se navikne da spava rano. Ostajati budnim dokasno je uglavnom navika, te ako je neko spreman da se bori sa samim sobom (džihadun-nefs) sa odlučnošću, može se truditi nekoliko dana i, uz Allahovu subhanehu ve te'ala pomoć, biće među redovima onih koji rano liježu.

- Oženiti se. Mnogo mladih neoženjenih ljudi je prilično neorganizirano, ostajući budnim dokasno i tako podstičući jedan drugog na to, budući da nemaju žena i djece da o njima vode brigu. Međutim, onaj ko je oženjen osjeća svoju odgovornost naspram svoje žene i djece, tako da im se rado vraća kući da ne bi brinuli za njega, ili da se ne bi bojali kad im je on potreban usred noći, a kad je on udaljen. Svako ko je ovo iskusio može ovo razumjeti.

- Jačanje osjećaja za odgovornost u svim stvarima, također može biti od pomoći. Kad čovjek osjeća breme obaveze na svojim leđima, onda mu nema drugog izbora, osim da ih ispuni. Neće biti u mogućnosti da uzalud troši vrijeme, kao što to čine oni nemarni koji trate ogromno blago vremena u bezvezne stvari i koji ne znaju cijeniti vrijeme.

- Sticati naviku spavanja kajlule[2]. Spavanje poslije ikindije i prije jacije je štetna navika, kao što smo gore napomenuli. Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Spavajte kajlulu, jer je šejtani ne spavaju." [Sahihul-džami' 4431].

- Ovo su neke praktične mjere koje se mogu primijeniti da bi se stalo u kraj problemu ostajanja budnim dokasno. A Allah je Onaj Koji upućuje na pravi put. Hvala Allahu, Gospodaru svjetova.



[1] Od el-Mikdama b. Ma'di Keriba se pripovijeda da je rekao: "Čuo sam da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: 'Goru posudu od stomaka čovjek nije napunio. Čovjeku je dovoljno nekoliko zalogaja koji će mu kičmu uspravnom održati. A ako ga već mora puniti, neka trećinu odredi za hranu, trećinu za piće i trećinu za svoju dušu!'" (bilježi Tirmizi – hasen-sahih, i Hakim – sahih; pogledaj knjigu "Bistro more pobožnosti i suptilnosti")

[2] Kajlula je poslijepodnevno spavanje, koje je praktikavao Allahov Poslanik, s.a.v.s, spavati između podne i ikindije.

Izvor:http://www.islamika.net/